Jag, vi, du och ni

På copyskolan får man lära sig att avsändaren alltid är vi som företag och att det är du som är mottagare eller kund. Men varför är det så och hur kom man fram till det?

Först och främst så läser du (i regel) en text ensam och ska därför tilltalas som en person och inte som en klunga. Det är egentligen ganska självklart. Alternativet vore att nia och det skapar bara ett onödigt avstånd mellan avsändaren och mottagaren. Framförallt ska man aldrig Nia eller Dua med stor bokstav, eftersom vi i svenska språket inte använder versal begynnelsebokstav annat än i namn, vissa förkortningar och början på nya meningar. Brrr!

Att vi oftast beskriver avsändaren som vi beror på att det låter lite större och mer förtroendeingivande än det mer personliga jag. Dessutom stämmer det ofta – de som marknadsför sig hårdast är större bolag. Tänk dig en stor bildannons där exempelvis McDonald's skulle försöka marknadsföra sig med orden: Mina hamburgare är godast. Det låter helt fel! (jag bortser här från eventuella smakpreferenser)

Men det finns några tillfällen då jag tycker att ett företag kan eller till och med bör använda jag som avsändare istället för vi i sin kommunikation. Det är exempelvis när företaget består av en enda person, det inte finns några planer på att anställa någon mer och det är lika mycket personen bakom företaget som företaget i sig som marknadsför. Här finns exempelvis PT-firmor, enskilda frisörer, frifräsande konsulter, många frilansare och hantverkare utan anställda.

I dessa fall kan det mer personliga anslaget jag väcka förtroende och framförallt undviker man komiken som uppstår när Lelles kött & fyrverkerier börjar titulera sig själv som vi. För han är väl ingen kunglighet, den där Lelle?

Många enskilda firmor är synonyma med personen bakom. Det är dem som personer som kunderna vänder sig till, oavsett vad firman har för namn. Det skulle bli ett helt annat företag om de sålde sin verksamhet till någon annan och om de byter firmanamn så hittar samma kunder dem ändå.

Jag var själv länge fundersam på hur mycket jag skulle nischa mig som frilansande copywriter kontra köra på en mer reklambyrå-liknande tonalitet. Det föll åt det senare alternativet, för jag hoppas att Imposant kan växa med tiden och att vi (!) ska kunna erbjuda en större bredd på kompetenser och inriktningar. Dessutom skulle det inte bli någon avgörande skillnad på våra tjänster om en annan copywriter köpte mitt varumärke och körde vidare med samma kunder, även om alla givetvis skriver på sitt eget unika språk och att personkemin kan vara annorlunda.

Slutligen vill jag bara säga tack till Anna på beautifullife.se som tipsade mig om att skriva ett blogginlägg på det här ämnet.

Dela!

Mikael Enmalm

Som copywriter gillar jag att tänja på gränserna, hitta de oväntade infallsvinklarna på ditt erbjudande och locka helt nya kundgrupper till ditt varumärke.

Mikael Enmalm

Kommentarer

  • 21 jun 2017 20:19:03

    Ååh! Vad roligt! Det blev ett litet blogginlägg på temat!! Tack för länkningen till mig <3

    Ha det gott!
    /Anna

Lämna en kommentar