Skriv en bättre presentation – guide i 7 steg

Efter startsidan är förmodligen Om oss den mest besökta sidan på din webbplats. Här letar dina besökare efter information om företaget bakom tjänsten eller produkten. Han eller hon har förstått att du erbjuder det hon söker efter – och går vidare för att ta reda på om ditt företag är seriöst och om hon vill göra affärer med dig.

Är du trevlig och pålitlig? Vilka är företagets kärnvärden? Vad är din historia? Finns företaget kvar på marknaden i morgon? Har andra gjort affärer med dig? Vem eller vilka står bakom företaget? Kommer ni att kunna samarbeta på ett bra sätt?

Tyvärr är många presentationssidor både sparsmakade på relevant information och i grunden ogenomtänkta. Gissningsvis beror detta på att många underskattar kundernas intresse av att veta vilka de gör affärer med och att många företagare tycker att det är svårt att beskriva sig själv på ett bra sätt. Hur mycket vågar man skryta? Hur formell ska man vara? Skrämmer vi bort kunderna om Lasse på logistiken finns med på bild? Kan vi inte skriva om våra patenterade sexkantsbultar av kromzink istället?

Hur visar man sig från den bästa sidan?

Som copywriter har jag all förståelse för att många upplever det som svårt att skriva om sig själva. Jag skrev om min egen presentationssida flera gånger innan jag hittade en bra balans mellan skryt och jante. Min fördel är annars att jag faktiskt tycker att det är roligt att beskriva företag – att få krypa under skinnet på organisationen och försöka beskriva dess kärnvärden och värderingar, dess själ om du så vill.

För dig som inte arbetar med text och inte brinner för berättande kommer därför sju tips om hur du kan skriva om ditt företag på ett bättre sätt. Kommentera gärna ifall du saknade någon punkt, undrar något om presentationer som artikeln inte redan besvarat eller har något annat på hjärtat som du vill uttrycka.

Viktigast: den mjuka presentationen

Beskriv vad företaget står för, varför det startades och vilka ni är i mer generella termer. Det ska helst vara kortfattat och konkret, men gärna lite mer personligt skrivet än resten av er webbplats. Vad är företaget värderingar? Vilka kärnvärden borde ni skriva och hänga upp på väggarna? Om företaget vore en person, hur skulle du presentera honom eller henne för en potentiell partner på ett cocktailparty?

Här pratar vi framförallt om mjuka värden, inte om förra årets omsättning i siffror eller hur många ton ni exporterar till Uzbekistan varje månad.

Storytelling

Om ditt företag har en spännande historia – berätta den! Ta gärna ut svängarna och dramatisera historien, men håll dig i allt väsentligt till sanningen. Du kommer långt genom att använda målande beskrivningar och fokusera på det viktiga. En stark berättelse sätter sig lätt och skapar en tydlig identitet. Alla har väl hört historien om den småländske grabben som cyklade runt med sina varor till kunderna?

Tyvärr har inte alla företag en spännande historia att berätta och det är bättre att du låter bli än att du krystar fram något. Alternativt anlitar någon som faktiskt kan hitta den historia du själv inte ser.

Varför ska jag välja dig?

Det måste framgå i presentationen varför besökaren, som har klickat och läst ända hit, ska välja att bli kund hos ditt företag. Det vore generalfel att inte lyfta fram företagets Unique Selling Proposition i texten om företaget. Vad är det som gör dig unik i branschen? Vad får kunden av dig, som ingen konkurrent kan erbjuda? Ofta handlar det om exempelvis snabba leveranser, personligt bemötande eller ett stort kunnande.

Ju mer konkurrensutsatt din bransch är, desto viktigare är det att du särskiljer dig och nischar erbjudandet. Ett generellt tips är att begränsa sig till en styrka – istället för att vräka på med varenda konkurrensfördel som finns. Om du hävdar att du både är snabbast, billigast, trevligast och bäst kommer besökaren att se igenom din lögn och du förlorar henne. Med rätta!

Sanning eller konsekvens

Att visa fakta väger alltid tyngre än tomt skryt. En nöjd kund som skriver något bra om företaget är mer värt än om du själv gör det. Om det finns en oberoende undersökning som visar på en fördel eller styrka hos din produkt så ska du givetvis visa det för dina besökare. Men var alltid beredd på att backa upp dina påståenden med fakta.

Visa gärna upp tidigare jobb som företaget gjort och ange referenser. (men akta dig så inte konkurrenterna tar dina kunder ifrån dig)

Formatera texten

Om din text är längre än vad som får plats på en post it-lapp bör du dela upp den i flera stycken. Utan styckeindelningar blir längre texter bara en ogenomtränglig textvägg. Låt en tanke eller ett budskap genomsyra varje stycke och när du presenterar en ny tanke bryter du också av med ett nytt stycke. Om texten sväller till flera stycken kan du sortera in dem under olika underrubriker. Det ökar läsbarheten och gör texten överskådlig.

Det är också klokt att använda punktlistor, bilder eller andra grafiska element för att lätta upp texten och skapa variation för ögat. Kom ihåg att din text inte ska vara ett hinder som läsaren ska ta sig igenom, utan en fröjd hon ska njuta av.

Skriv personligt och informellt

Obegripligt fackspråk och byråkratiska har inte imponerat sedan yuppieåldern – om ens då. Skriv ungefär som du pratar, men stava rätt och skriv grammatiskt korrekt. Skriv du om dina besökare, istället för ni eller ännu värre Ni, eftersom de befinner sig ensamma när de läser din text. Skapa inte ett onödigt avstånd mellan dig och dina läsare genom att nia. Och använd bara stor bokstav i egennamn och i början av meningar – aldrig Du mitt i en mening. 

Skriv alltid i aktiv form, så att (lite förenklat) personen nämns innan gärningen. Du skriver bra texter, jag kan gräva djupa hål eller hon springer runt fontänen. Om du vänder på det och skriver i passiv form så hamnar texterna, hålen och fontänen i fokus istället för personerna. Bra texter skriver du, djupa hål kan jag gräva eller runt fontänen springer hon. Det är betydligt mer uddlöst och svårläst.

Låt texten vila

Det är inte alltid man har tid att sova på sin text, men om du kan lägga undan den en stund innan du läser igen så kommer du förmodligen upptäcka fel som du inte skulle ha sett annars. Av samma anledning är det bra att låta någon annan korrekturläsa det du skriver. Men se till att din korrekturläsare vågar vara kritisk och sätter texten framför din prestige.

Och du... även professionella copywriters skriver fel ibland!

Dela!

Mikael Enmalm

Som copywriter gillar jag att tänja på gränserna, hitta de oväntade infallsvinklarna på ditt erbjudande och locka helt nya kundgrupper till ditt varumärke.

Mikael Enmalm
Lämna en kommentar